Hoe ben je bij Groene Kring terechtgekomen? 

Louis-Philippe: “Toen ik studeerde in Roeselare was er een studentengewest, namelijk Groene Kring Vives. Vanuit mijn landbouwachtergrond leek het mij interessant om me aan te sluiten.” 

Wat vind je leuk aan Groene Kring? 

Louis-Philippe: “Er is een goede mix tussen bijscholing en ontspannende activiteiten die altijd leuk zijn om te doen, zoals de bedrijfsbezoeken.” 

Hoe ziet je bedrijf eruit en hoe is het doorheen de tijd geëvolueerd? 

Louis-Philippe: “In de loop der jaren is het geëvolueerd van – historisch gezien – een gemengd landbouwbedrijf naar een kaasproductiebedrijf. Toen mijn vader in het melkveebedrijf van mijn grootvader stapte, wilde hij ook melk verwerken. In 1987 is mijn vader kaas beginnen te maken. Dat is geleidelijk aan gegroeid tot hij in 2013 alle melk van de 100 eigen koeien verwerkte. Na mijn hogere studies heb ik beslist om in het bedrijf te stappen en ik wilde mij volledig toeleggen op de kaasproductie. In 2017 zijn we gestopt met de melkveetak en begonnen met de bouw van een volledig nieuwe kaasmakerij met toekomstmogelijkheden. In 2019 was die operationeel.” 

Waarom heb je ervoor gekozen om de melkkoeien niet langer te houden? Waar haal je de melk nu vandaan? 

Louis-Philippe: “We hebben gekozen om te stoppen met het melken van koeien toen ik in het bedrijf stapte. Ik zag mezelf meer als kaasmaker dan als melkboer. Ik doe ook liever één ding goed, dan twee dingen voor de helft. In 2017 hebben we dan besloten om de melkveetak stop te zetten. Nu kopen we lokaal melk aan uit West-Vlaanderen.” 

Hoe ziet een werkdag voor jou eruit? 

Louis-Philippe: “Om 5 uur ’s morgens start ik de kaasproductie op. Daarna hou ik mij bezig met bureauwerk. Wanneer het kaasmaken op het einde van dag gedaan is, reinig ik de machines en zet ik alles klaar voor de volgende dag.” 

Jullie werken samen met supermarkt Colruyt. Hoe zijn jullie die samenwerking aangegaan? 

Louis-Philippe: “De samenwerking ontstond nadat we tijdens een voedingsbeurs contact hadden met de supermarkt. Eerst werkten we samen met Okay, waar een paar artikels hadden. Nadien zijn we ook met een artikel gestart bij Colruyt zelf.” 

"“Sta open om in gesprek te gaan. Nadien kan je nog altijd kiezen wat je doet.” "

Louis-Philippe, Groene Kring Roeselare

Wat is het voordeel van een samenwerking met een supermarkt? 

Louis-Philippe: “Het grootste voordeel is dat je een constant afzetvolume hebt. Dat maakt het gemakkelijker om tijdens bepaalde periodes in het jaar de productie op peil te houden. Het grootste deel van onze kaas wordt wel nog altijd via de gewone groothandel afgezet aan bijvoorbeeld slagerijen en kaaswinkels.” 

Raad je landbouwers aan om meer met supermarkten samen te werken? 

Louis-Philippe: “Ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken waar ze met hun bedrijf naartoe willen gaan en of rechtstreeks samenwerken met supermarkten tot die mogelijkheden behoort. Je moet wel rekening houden met een aantal zaken, bijvoorbeeld dat bijkomende certificeringen (IFS, BRC ...) nodig zijn, naast de standaardcertificaten, of dat het grootste deel van de voeding via de retail wordt verkocht aan de consument. Je kan er dus ook niet omheen.” 

Wil je met nog andere supermarkten in zee gaan? 

Louis-Philippe: “Ik sluit dat niet uit, maar dat moet dan voor beide partijen een win-win zijn. " 

Is een uitbreiding van jullie assortiment bij Colruyt een mogelijkheid? 

Louis-Philippe: “Momenteel is dat nog niet aan de orde. We hebben één referentie bij Colruyt en daar zit nog groei op, maar het is wel de bedoeling om ons assortiment uit te breiden." 

Zijn er ook nadelen verbonden aan zo’n samenwerking? 

Louis-Philippe: “Momenteel hebben we nog niet echt grote nadelen ondervonden, maar we zitten natuurlijk nog niet zo lang in de retail.” 

Wat geef je Groene Kringers graag mee? 

Louis-Philippe: “Ik zou, indien dit in je bedrijfsvisie past, zeker openstaan om in gesprek te gaan met supermarkten en kijken naar wat de mogelijkheden zijn. Je kan nadien nog altijd kiezen wat je uiteindelijk doet."