Zondag 2 juni

Klaar voor vertrek!

In Sint-Niklaas en Lille stappen 31 enthousiaste Groene Kringers de bus van John op. Met z’n allen trekken we naar Glane, waar we gezellig barbecueën, om daarna onze bustocht voort te zetten. Na een tussenstop in Bremen, waar we al snel de terrasjes leren kennen, komen we ’s avonds aan in het Duitse Hamburg. Nadat iedereen een bed heeft gekozen, zakken we af naar een bar in de buurt.

Maandag 3 juni

Belgen in Denemarken

Na het ontbijt zetten we onze tocht verder tot over de Deense grens. Na een stop om te lunchen in het Nationaal Park Vadehavet worden we verwacht bij Robin en Juuleke. Deze Antwerpenaren baten al twee jaar het melkveebedrijf Lykkebjerg uit in Varde. Ze namen het over van Friese boeren en veranderden er heel wat. Robin van Groene Kring Essen en zijn vrouw Juuleke leggen vol passie uit hoe ze in Denemarken zijn terechtgekomen en wat ze sindsdien allemaal meegemaakt hebben. Ze geven duidelijk mee dat het geen rozengeur en maneschijn is, maar ze zijn wel heel tevreden over hun keuze. De waardering voor de landbouwers in Denemarken is er nog steeds.

Vervolgens checken we in bij Sportshotel Vejen en rijden we direct door naar onze avondactiviteit. We worden namelijk verwacht voor een verbroedering met LandboUngdom, de organisatie voor jonge land- en tuinbouwers in Denemarken. Daar krijgen we een rondleiding op een melkveebedrijf dat volledig geautomatiseerd is met DeLaval-producten (melkrobots, koeborstels, automatisch voedersysteem, artificiële intelligentie enzovoort). We krijgen er nog een uitleg van Viking, die bezig is met fokkerij. De avond sluiten we af met een kennismakingsspel, waardoor we meteen heel wat te weten komen over de groep. Het is een gezellige avond!

Dinsdag 4 juni

Had je 4 miljoen, wat zou je ermee doen?

Vanmorgen worden we verwacht in Esbjerg, bij de Deense zuivelcoöperatie Arla. We mogen jammer genoeg geen foto’s maken tijdens ons bezoek, maar we kunnen wel vertellen dat de automatisering indrukwekkend is! Arla maakt 600 verschillende producten met 425 verschillende ingrediënten en er wordt dagelijks 500.000 liter melk verwerkt! In de namiddag rijden we door naar de kasteelboerderij Ausumgaard. We weten niet goed wat we ervan moeten verwachten, maar eenmaal toegekomen zijn we onder de indruk. De boerderij, gerund door Kristian en Maria, heeft allerlei interessante aspecten, zoals windmolens, een grote biogasinstallatie, een prototype voor eiwitproductie uit gras, boerderijbeleving en varkens.

Woensdag 5 juni

Nog niet genoeg Kuhstahlen gezien

Vandaag bezoeken we het varkensbedrijf Geddebaekholm met 1400 zeugen en 11 werknemers. Het bedrijf wordt gerund door Bjarne, die er ooit begon als stagiair. We bezoeken twee van de drie sites en leren onder andere bij dat biggetjes er een appelsapboost krijgen na de geboorte. We krijgen er uitleg over allerlei uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden, bijvoorbeeld de aanleg van een weg over één site of de overheid die 200 hectare zonnepanelen wil zetten op een deel van hun landbouwgrond … Na het bezoek rijden we door tot Aarhus. We hebben er een tweede verbroedering met LandboUngdom. Het regent de hele dag, maar zodra we buiten zijn, klaart het op. Deze keer spelen we voetbalgolf. Na de verbroedering zetten we nog een stapje in de wereld. We hebben vandaag geen koeien gezien, dus gaan samen uit in de Kuhstahl.

Donderdag 6 juni

De technologie van de toekomst

Vandaag bezoeken we een batch milking-stal in aanbouw. We ontmoeten er Peter Schrijver van De Laval, die ons meer uitleg geeft over het systeem. In totaal worden er 14 robots geplaatst voor zo’n 600 koeien. In de namiddag trekken we opnieuw richting Aarhus, waar we uitleg krijgen over AgroIntelli, een bedrijf dat robots maakt om te zaaien, schoffelen, sproeien … Over de hele wereld rijden er 50 van hun robots rond, die ze allemaal kunnen volgen. We krijgen een leerrijke demonstratie. Uiteindelijk rijden we richting Odense, waar we op de rivier een kanotocht maken. De avond sluiten we gezellig af rond het kampvuur.

Vrijdag 7 juni

Monsters van machines spotten

We beginnen de dag met een bezoek aan Kverneland, dat op de site in Kerteminde schijvenmaaiers, maaikneuzers en balenhakkers maakt voor de merken Vicon, Kverneland Taarup en Kubota. We krijgen er het volledige productieproces te zien en ontdekken dat de fabriek al goed gerobotiseerd is. In de namiddag gaan we op bezoek bij Øko one, een bedrijf dat verschillende gewassen teelt: rabarber, lijnzaad, quinoa, rogge, gerst, tarwe, rogge en lupine ... Het bedrijf produceert de zaden voor quinoa wereldwijd. Ten slotte komen we aan in Kopenhagen en maken er een wandeling door de stad.

Zaterdag 8 juni

De toerist uithangen

Vandaag op de planning: de kliffen van Stevnsklint (Unesco) en het Koude Oorlogsmuseum Stevnsfort. In de voormiddag passeren we langs de kliffen van krijtgesteente. De krijtrotsen zijn ongeveer 14,5 km lang en zo’n 40 meter hoog. We stoppen ook nog bij Fakse, waar kalk ontgonnen wordt. In de namiddag bezoeken we het museum. Het ondergronds fort bestaat uit 1,6 km aan gangen en bevindt zich 18 tot 20 meter onder het aardoppervlak. Tot 2000 werd het fort nog gebruikt en we zien er zelfs wapens die in de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne worden gebruikt.

Zondag 9 juni

Met de ferry naar huis

De laatste dag is aangebroken. Na een goed ontbijt in Kopenhagen vertrekken we met de bus naar huis. Van Scandlines naar Puttgarden nemen we de ferry. Hier signeren we traditiegetrouw de vlag.

Krijg jij ook zin om met Groene Kring op reis te gaan?

Dan hebben we goed nieuws, want volgend jaar trekken we er opnieuw op uit. Houd dus zeker onze website en sociale media in de gaten, stem op jouw favoriete bestemming en schrijf je in zodra je kan. De plaatsen zijn namelijk beperkt.