Een Groene Kringimago

Een Groene Kringgewest wil dat mensen een positief beeld hebben van zijn werking en activiteiten. Daarvoor kun je zorgen door:

  • jezelf te tonen als Groene Kring op publieke momenten. Dat kan al door samen dezelfde trui te dragen.
  • ook in het dagelijks leven of op sociale media met mensen om te gaan zoals een Groene Kringlid doet: betrokken, geëngageerd, met een hart voor de toekomst van land- en tuinbouw.
  • samen als helpende handen mee te werken aan initiatieven die goed zijn voor de gemeenschap.
     

Slim communiceren

Hoe zorg je ervoor dat je promo effect heeft? Enkele snelle tips:

  1. Denk echt na over de doelgroep die je wil bereiken en pas je boodschap en communicatiekanalen hieraan aan. Voor nieuwe leden pak je het bijvoorbeeld anders aan dan wanneer je in contact staat met niet-leden. 

  2. Maak een promoplan dat vastlegt aan welke promo je op welk moment gaat doen. Wat ga je doen om genoeg mensen te overtuigen om in te gaan op wat je aanbiedt? Een post op sociale media, een filmpje of een TikTok, een persoonlijk (chat)gesprek of huisbezoek, een e-mail, een affiche, een flyer, een reclamebord langs de kant van de weg, een stunt tijdens de jaarmarkt, een gadget, een (online) advertentie en ga zo maar door. Combineer verschillende kanalen om zoveel mogelijk zichtbaarheid te creëren.

  3. Zorg tijdens je evenementen dat er altijd een fotograaf aanwezig is. Dit hoeft geen professionele fotograaf te zijn, maar zo heb je in ieder geval recent promomateriaal voor het komende jaar.

  4. Gebruik de Canva-sjablonen van Groene Kring (zie onder) om je persoonlijke Groene Kringlogo op al je promomateriaal te zetten. Zo word je snel herkend als “merk” en creëer je zichtbaarheid voor je evenement of initiatief.

  5. Vergeet niet een paar belangrijke vragen te stellen:

    • Is er budget voor (online) promotiemateriaal?
    • Wie neemt welke taken op?
    • Wanneer moet alles af zijn?

In de huisstijl

Als we consistent in dezelfde huisstijl communiceren, dan scheppen we vertrouwen bij de ontvangers. Zo toont Groene Kring zich overal als een sterk merk. 

Bekijk dit document
 

Je kan gemakkelijk drukwerk en online beelden via Canva omzetten naar de huisstijl. Je vindt er sjablonen voor affiches, flyers en uitnodigingen voor al je activiteiten. En je voegt makkelijk eigen foto’s en tekst toe. Snel klaar voor de drukker, als download om door te sturen of om meteen te gebruiken in digitale communicatie.

Hoe werkt dat dan precies?

Een klik hier en een klik daar, je bent zo klaar om je ontwerp met de buitenwereld te delen. Maar dat is niet altijd even vanzelfsprekend als het lijkt.
Aan de hand van onderstaand stappenplan, ben je binnen de kortste tijd een echte Canva-expert.

Sjablonen

Om het helemaal gemakkelijk te maken, hebben we voor jou al wat sjablonen klaarstaan. Kies een sjabloon door op een van onderstaande linken te klikken. Er zal een kopie van het sjabloon openen waarmee je volledig aan de slag kan gaan. Veel plezier ermee!

In de gazet

Heb je iets te vertellen aan de pers? Met een tip voor een boeiend nieuwsitem zijn lokale journalisten of online redacteurs altijd blij. Hieronder vind je een paar tips over hoe je gewest een nieuwsartikel of reportage kan scoren:

  • Maak een lijst van e-mailadressen en/of telefoonnummers van lokale en regionale journalisten die leden in jouw gewest kennen of die al eerder contact met je opnamen. Denk aan regio-journalisten van grote kranten, schrijvers voor websites en dagbladen, Kerk & Leven, regionale tv-zenders ... Misschien heeft het plaatselijk gemeentebestuur al een lijst, en mag je die wel even lenen!.
  • Contacteer jouw perscontacten actief, laat hen regelmatig weten wat er leeft bij je gewest. Laat de redacteur of de journalist zelf beslissen wat nieuwswaardig is. Een echt persbericht is zelfs niet nodig, gewoon een mailtje met korte uitleg is vaak voldoende.
  • Geef altijd een contactpersoon door aan de pers. Die persoon kan instaan voor eventuele interviews en de communicatie tussen je gewest en de pers.
  • Negatief in het nieuws? Media kunnen jouw Groene Kringgewest positief in beeld brengen, maar ook negatief. Als er iets misloopt, dan wil je niet dat een journalist iets verkeerds of kwetsends publiceert. Stel daarom iemand aan om bij een eventuele crisis met de pers om te gaan of bel je provinciale consulent.

Je gebruikt foto’s?

Op je drukwerk of op je Facebookpagina deel je misschien foto’s van leden of niet-leden. Dan zijn er enkele wettelijke regels om rekening mee te houden.

  • Vraag aan al je leden, maar ook aan je medekernleden de toestemming om foto’s van hen te maken én te gebruiken. Doe dat bijvoorbeeld aan het begin van het werkjaar, bij de (her)inschrijving. Respecteer doorheen het werkjaar de keuze van je leden. Ook als een lid wel toestemming gegeven heeft, maar vraagt om een bepaalde foto van hem of haar te verwijderen, doe je dat meteen. 
  • Pas op met foto’s in badpak en foto’s in ‘kwetsbare’ omstandigheden. Zo leveren waterspelletjes en moddergevechten misschien wel prachtige beelden op, maar wil het afgebeelde lid zo niet te zien zijn voor de hele wereld. Post geen mogelijk gênante foto’s. Denk daarbij: “Als ik zelf op die foto stond, zou ik hem dan online plaatsen?”
  • Wil je een volledig fotoalbum delen, dan doe je dat best in een gesloten Facebookgroep. Zorg dat deze groep beheerd wordt door de gewestkern en dat enkel leden er toegang toe hebben. Controleer ook de instellingen. 
  • Je publieke Facebookpagina of webpagina kan je gebruiken om een beperkt aantal foto’s of een filmpje te delen. Belangrijk is dat je hier heel selectief bent en alleen beelden kiest die kwalitatief goed zijn én die voor een positief imago zorgen. 
  • Voor je Instagrampagina geldt hetzelfde advies als voor je Facebookpagina. Let op met je stories, want iedereen kan de foto’s zien die daarop verschijnen. Wil je beter controleren wie jouw Instagramfoto’s ziet, zet je profiel dan op privé.